Monday, August 17, 2015

Cahaya mata ke-5

Tahun 2015, Dah lama tak update,buzy memanjang ngan kehadiran baby baru ni.25 Disember 2014, lahir cahaya mataku ke-5 FARHAN NADHIRA BT FADHLUR HAFIZH. Lahir di Hospital Taiping berat 3.05 kilo.comei jer.yang best tu dari Hospital Kuala dah bukak jalan 4cm ,air ketuban pon dah pecah. Doktor cek kata baby dh berak dalam tu.Kena hantar ke Taiping jugak. Spital Taiping ada pakar. Aku redho je la. Naik Ambulan terus ke Taiping. Cam biasa Cek asben follow ngan keta belakang ambulan.Terus ke Bilik Bersalin. Sampai sana Doktor periksa kata bila2 masa boleh bsalin.dalam bilik bsalin tu biasanya penuh ngan ibu-ibu yang bsalin, tp mlm tu hanya aku jer yang ada. tepat jam 1 pagi 25 Disember baby FARHAN NADHIRA meluncur keluor.rase cm tak sakit sgt.rupa nya comei jer 3.05 kilo.berbeza ngan kakak-kakaknya besar sikit. Tak kisah lah, janji baby sihat dah aku pon selamat bersalin. Selesai urusan di bilik bersalin, aku ditolak ke Wad jam 3 pagi. AKu ditempatkan katil hujung sekali.Esoknya tengahari, selesai Doktor periksa aku dan bayi, aku dibenarkan pulang ke rumah. Syukur Alhamdulillah

Sunday, August 31, 2014

my seladang merah

Ini hasil titik peluh aku sebagai seorang yg bkeje gomen.Bukan apa senang nak ulang alik Kelantan jenguk mertua tersayang sambil2 cuti2 Malaysia. Yang berstiker2 bagai tu, hasil tangan cik seben .Gemor sngt makeup2 keta bagai.Aku layan kan je la

Saturday, October 12, 2013

Fizra Najihah

x


ini anak ke-4 ku. Fizra Najihah bt Fadhlur Hafizh.Lahir 14 Julai 2012 di Hospital Kuala kangsar jam 
7.37 p.m tepat azan maghrib berkumandang. Lahirnya 3.5kilo. Alhamdulillah kini 1 tahun 3 bulan menyusu badan sepenuhnya denganku. 
Ketika mengandungkannya seluruh keluargaku dilimpahkan pelbagai rezeki dariNya. Aku mendapat Anugerah Perkhidmatan Cemerlang di Jabatanku.Bulan Mei2012 aku ke Putrajaya untruk mengambil anugerah ditemani suami tersayang.
Awal Julai suamiku pula diterima menjawat perkhidmatan awam di Kolej Islam Kuala Kangsar.Sudah ketentuan takdir Illahi Jun 2012 ibu mertuaku berpencen dari berkhidmat dgn kerajaan.Julai 2012 satu-satunya anak dia iaitu suamiku pula dapat kerja kerajaan.Syukur Alhamdulillah....
11 Julai 2012 aku ke Putrajaya ke Majlis konvokesyen Diploma KDC yang aku ambil 4 tahun lps. 
Dengan sarat mengandung aku gagahkan juga kakiku melangkah ke pentas bersejarah.Walaupun aku sedikit sedih kerana suamiku tidak dapat bersama-sama meraikan hari bersejarah ini kerana baru bekerja dan tidak dibenarkan cuti. Tetapi aku tau dia jg gembira dgn kejayaan ku ini.
Selang 2 hari setelah pulang dr Putrajaya,ada tanda2 baby tidak sabar nk melihat dunia ini.Jam 11 malam 
13 Julai 2012 aku ke Hospital Kuala Kangsar.


Wednesday, April 18, 2012

holiday d cameron

Tanggal 3 Mac 2012, satu family aku kecuali abangku Azman saja yg tk joint.Kami bercuti d Cameron Highland buat julung kalinya. Hahah maksudnya tak penah pon dpt g holiday ngan semua ahli keluarga. Plan nk pegi sebulan sblm tu. Tido d Apartment Puncak Arabella. Okeh sgt2.Selesa.
Ni pic apartment tu.Kt tingkap tu adik aku Aby.

Saturday, February 4, 2012

info saya

1. Dua rakaat solat wanita yang hamil lebih baik dari 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil. 2. Wanita yang hamil dapat pahala puasa disiang hari & pahala ibadat dimalam hari. … 3. Wanita yang bersalin dapat pahala 70 thn solat & puasa serta setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah bagi satu pahala haji. 4. Sekiranya wanita meninggal dunia dalam masa 40 hari selepas bersalin ia dikira sebagai mati syahid. … 5. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya akan dapat 1 pahala daripada tiap titik susu yang diberikannya. 6. Wanita yang beri minum susu badannya kepad anaknya yang menangis maka Allah beri pahala satu tahun pahala solat & puasa. 7. Kalau wanita menyusui anaknya hingga cukup tempoh 2 setengah tahun, maka malaikat dilangit khabarkan berita bahawa syurga wajib baginya. 8. Seorang ibu yang menghabiskan masa malamnya dengan tidur yang tidak selesa kerana menjaga anaknya yang sakit dapat pahala seperti membebaskan 20 orang hamba. 9. Wanita yang tidak cukup tidur pada malam hari kerana menjaga anaknya yang sakit akan di ampunkan oleh Allah akan seluruh dosanya & bila dia hiburkan hati anaknya Allah beri 12 tahun pahala ibadat Anak-anak adalah amanah dari ALLAH s.w.t. dan ianya sebahagian dari ujian ALLAH s.w.t. kepada kita hamba-hambaNYA. Firman ALLAH s.w.t. : ” Harta benda dan anak-anak kamu hanyalah menjadi ujian dan di sisi ALLAH ada pahala yang besar.? ” (Al-Quran Surah At-Taghabun, 64 : 15) Sebagai ujian, ianya akan dipertanggungjawabkan. Orang yang malang ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya tidak membawa kebaikan kepadanya di akhirat. Rasulullah SAW diberitakan telah bersabda : “Tahukah engkau siapakah orang yang mandul.? Berkata para sahabat : Orang yang mandul ialah orang yang tidak mempunyai anak. Lalu Rasulullah SAW berkata Orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia. (Maksud Al-Hadith ) Ini mungkin disebabkan beberapa kesilapan dalam mendidik anak-anak. Kesilapan pertama : Kurang berdoa Kurang berdoa semasa mengandung. Antara doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa mengandung ialah : 1. Saidul (penghulu) Istighfar 2. Doa memohon rahmat (Al-Quran Surah Ali Imran, 3 : 8-9) 3. Doa memohon zuriat yang baik (Al-Quran Surah Ali Imran, 3 : 38) 4. Doa agar anak mengerjakan solat (Al-Quran Surah Ibrahim, 14 : 40-41) Kurang berdoa semasa membesarkan anak. Doa-doa yang digalakkan diamalkan semasa anak membesar ialah : 1. Doa agar anak patuh kepada ALLAH s.w.t. (Al-Quran Surah Al-Baqarah, 2: 128) 2. Doa diberi zuriat yang menyejukkan hati (Al-Quran Surah Al-Furqan, 25 : 74) 3. Doa supaya nama anak membawa kebaikan kepadanya. Kesilapan kedua : Banyak memberi belaian Tarhib (menakutkan) daripada Targhib (didikan atau motivasi) seperti : 1. menakutkan anak-anak dengan sekolah 2. menakutkan dengan tempat gelap 3. menakutkan dengan hutan rimba atau bukit bukau 4. menggunakan kekerasan dan paksaan semasa menyuruh anak tidur Kesilapan ketiga : Tidak tegas dalam mendidik anak-anak 1. tidak menjadualkan kegiatan harian anak-anak 2. terlalu memfokuskan anak-anak kepada sesuatu aktiviti sahaja tanpa mengambil kira perasaan mereka. Kesilapan keempat : Menegur anak secara negatif 1. mengeluarkan kata-kata kesat dan maki hamun kepada anak-anak (terutama semasa marah). 2. membandingkan anak-anak dengan anak-anak lain atau anak orang lain. Kesilapan kelima : Memberi didikan yang tidak seimbang antara jasmani (physical), rohani (spiritual) dan minda(intelektual). Ramai yang lebih mementingkan pendidikan minda dari pendidikan rohani Kesilapan keenam : Kurang memberi sentuhan kepada semua anak-anak sedangkan Rasulullah kerap dilihat mendukung cucu-cucunya dan mencium mereka. Diriwayatkan oleh Aisyah r.a. : Pada suatu hari Rasulullah SAW mencium Al-Hassan atau Al-Hussien bin Ali r.a. Ketika itu Aqra bin Habis At-Tamimiy sedang berada di rumah baginda. Berkata Aqra : Ya Rasulullah! Aku mempunyai sepuluh orang anak, tetapi aku belum pernah mencium seorang pun dari mereka. Rasulullah melihat kepada Aqra kemudian berkata : Siapa yang tidak mengasihi tidak akan dikasihi. (Maksud Al-Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim) Kesilapan ketujuh : Penampilan diri yang kurang anggun dan kurang kemas Ibu bapa tidak menunjukkan cara berpakaian yang kemas dan yang menepati kehendak syarak bila berada di rumah, ia itu berpakaian secara selekeh atau berpakaian seksi di hadapan anak-anak. Kesilapan kelapan : Susunan rumahtangga yang tidak kemas. Ini mengakibatkan anak-anak terikut-ikut dengan cara salah seorang dari ibu bapaknya. Kesilapan ketigabelas : Membenarkan orang yang tidak elok sahsiyahnya masuk ke dalam rumah kita, baik dari kalangan sahabat sendiri ataupun sahabat anak-anak, kerana ini akan memberikan contoh yang tidak baik kepada anak-anak yang masih membesar. Kesilapan keempatbelas : Kurang mengawasi rancangan-rancangan yang ditonton samada dari TV ataupun video. Pengawasan dalam hal ini adalah penting kerana kebanyakan rancangan dari media ini menonjolkan akhlak yang kurang baik seperti pergaulan bebas lelaki dan perempuan, pakaian yang tidak menepati syarak dan perbualan yang boleh merosakkan agama anak-anak. Kesilapan kelimabelas : Terlalu bergantung kepada pembantu rumah untuk mendidik anak-anak Sebagai ibu bapak kitalah yang akan disoal diakhirat kelak akan anak-anak ini. Oleh itu adalah menjadi satu kepentingan kita untuk berusaha memastikan anak-anak terdidik dengan didikan Islam. Karena itu, bersikap baik dan sabarlah dalam mendidik, karna hasil didikan itu harus dipertanggungjawabkan di akhirat kelak

amalan untuk ibu mengandung

Doa ini selalu di baca oleh Siti Aminah semasa mengandungkan Baginda Rasulullah saw. Bagi ibu-ibu yang sedang hamil, selain membaca surah-surah yang tertentu daripada Al-Quran untuk kandungannya, maka molek benar lah dia membaca doa ini setiap hari sebagai pelindung kepada kandungan. Agar kandungan selamat di dalam jagaan Allah Taala sehingga lahir ke dunia. Kata orang tua, doa ini jika sentiasa diwiridkan oleh si ibu maka insyaallah mudahlah proses bersalinnya nanti. Inilah doanya : ٲﻋﻴﺬﮦ ﺒﺎﻠﻮﺍﺤﺪ ﺍﻠﺼﻤﺪ ﻤﻦ ﺸﺮ ﻜﻞ ﺬﻱ ﺣﺎﺴﺪ “Uu i’zuhu bilwahidisshomadi min syarri kulli zi hasidin” ertinya: Aku melindunginya dengan Tuhan yang maha esa yang menjadi tempat tumpuan segala makhluk daripada kejahatan tiap-tiap pendengki.